Saturday, May 3, 2008

Keagungan tamadun ini akan rosak kerana tangan kita sendiri.
















"The Nabataeans, which was an Arab tribe, had established a kingdom in the Rum Valley in Jordan. In this place also called the Valley of Petra, it is possible to see the best examples of the stone carving work of this peoples. Also in the Al Quran, Thamud are mentioned with their mastery of masonary.In the pictures , various examples of the stone carving work in Petra Valley are seen"


Kemewahan, keagungan, kemakmuran dan kekuasaan hari ini sering membuat manusia lupa akan sejarah. Manusia hari ini mungkin terlupa bahawa ada lagi tamadun yang terdahulu yang lebih hebat dari hari ini telah dimusnahkan oleh Allah SWT kerana lalai dan ingkar dengan perintahnya.

"Dan sesungguhnya penduduk Hijr mendustakan rasul-rasul. Dan kami berikan kepada mereka keterangan-keterangan kami,tapi mereka tidak mempedulikannya. Dan mereka memahat bukit untuk dibuat rumah dengan aman.Lalu mereka ditimpa suara gemuruh di waktu pagi. Dan apa yang mereka usahakan tidaklah dapat menolong mereka" ( Al-Hijr : ayat 80-84)

No comments: