Thursday, May 22, 2008

Mengapa Mukhriz tak ikut ayahandanya?

Surat Mokhzani kepada setiausaha UMNO Bahagian Merbok berbunyi :

Perkara : Keahlian UMNO No 00190666

Dengan surat ini, saya mengistiharkan bahawa saya tidak lagi ingin menjadi ahli UMNO.Sila batalkan keahlian saya dengan UMNO Malaysia.

Sekian, terima kasih.

Dengan ikhlas,

Mokhzani Mahathir.


Kalau Mokhzani turut keluar dari UMNO mengikut jejak langkah ayahandanya Tun Mahathir dan kalau bondanya Tun Siti Hasmah juga keluar UMNO. Mengapa pula Mukhriz tak ikut keluar UMNO? Ini kerana buat masa dan ketika ini UMNO masih ada kepentingan kepada Mukhriz dengan kedudukannya sebagai Ahli Parlimen Jerlun dan akan bertanding ketua Pemuda kelak.

Nampaknya UMNO ini hanyalah seperti 'kuda tunggangan' untuk mereka yang berkepentingan sahaja. Ibarat pepatah Melayu "Habis manis sepah dibuang". UMNO nampaknya lebih diperlukan diperingkat akar umbi dan orang-orang kampung sahaja, yang masih mengharapkan pembelaan kerana mereka ini yang lebih memerlukan kemanisan UMNO. Tetapi anak-anak mereka yang telah berjaya kelak tidak perlu lagi UMNO (lihat kesan pengundi muda PRU12).

Kesannya golongan 'urban' dan elit ini menganggap UMNO hanyalah parti kampung. Mereka mengistilahkan penyokong bawahan dan marhain ini sebagai "grass roots" yang membawa makna jika diterjemahkan bererti "akar-akar rumput" yang hanya layak diinjak-injak di padang-padang golf dan padang-padang bola.




1 comment:

Anonymous said...

apa dah jadi?