Monday, June 9, 2008

Krisis tenaga -Tahi Lembu kering sebagai sumber tenaga.

(Kepingan-kepingan tahi lembu kering)
An Indian woman dries cow dung cakes for use as cooking fuel in Phoolpur village, about 45 kilometers (28 miles) east of Allahabad, India, Sunday, June 8, 2008. The Indian government Wednesday hiked price of cooking gas by 50 rupees (US$1.25) per 14 kilogram (30.8 pound) cylinder. Some 300 million of India's population of around 1.1 billion live on less then a dollar a day and millions of others living on the state-set minimum daily wage of about 66 rupees (about US$1.6) cannot afford cooking gas at all.
(AP Photo/Rajesh Kumar Singh)
Jun 8, 4:18 AM EDT

Kerapkali kita mendengar ada orang menjadi jutawan dengan menjadi 'broker' minyak dan gas seperti Tan Sri Ananda Krisnan yang memulakan perniagaan minyak dan gas semasa menjadi Penasihat Petronas. Kini tidak mustahil akan lahir pula jutawan Tahi Lembu Kering sebagai sumber alternatif bahan bakar memandangkan krisis minyak dan tenaga dunia begitu meruncing sekarang.

4 comments:

ibrahim yahaya said...

Sdr MM,

Guna sebagai tenaga takpe. Jangan guna untuk perkara lain. Mungkin garing atau ranup tetapi ia sudah keluar dan tidak perlu masuk balik.

Mazlan, said...

DIY,
Dunia berpusing, dulu keluar kini masuk balik...kini rami nak masuk balik UMNO dan ramai nak keluar UMNO.

ibrahim yahaya said...

Sdr MM,

Keluar masuk parti dalam politik adalah perkara biasa di negara ini. Yang luar biasa jika ahli politik melompat parti lebih daripada lima kali. Itu dinamakan katak politik. Sesetengah orang tidak kisah dengan gelaran itu.

Apapun Sdr mesti terus dalam UMNO.

Mazlan, said...

Tuan DIY,
Kalau keluar masuk parti terlalu kerap bukan katak lagi namanya, itu adalah kera atau monyet. Kera atau monyet pandai melompat mecari dahan yang kukuh.Kelemahan kera ini apabila terkena belacan, itu yang masaalah kepada perjuangan. Pepatah orang tua-tua katanya "Seperti Kera kena belacan" satu kampung riuh rendah tak boleh tidur.
Masuk UMNO ada borang, tukar cawangan UMNO ada borang tetapi yang masaalah keluar UMNO, tak ada borang.
"Patah sayap bertongkat paruh, namun tetap ku terbang jua"?