Thursday, August 14, 2008

Selepas kandang babi mega, UiTM pulak

Sebagai salah seorang produk UiTM, kami sesungguhnya bantah dengan cadangan Menteri Besar Selangor untuk membuka pintu kepada bukan Bumiputera. Entah apa gilanya cadangan ini selepas satu ke satu yang mencabar Islam dengan kandang babinya dan Melayu dengan UiTMnya pulak.

Saya diterima masuk UiTM pada tahun 1979 dengan rasa bangga pada ketika itu. ITMlah sahaja institusi pengajian tinggi yang menerima Gred Dua dan Gred Tiga MCE (Malaysian Certificate of Education). Pendek kata semua yang dapat masuk ITM adalah mereka yang tak diterima ke universiti lain. Kami adalah mereka yang "gagal" akedemiknya dari kampung-kampung dapat masuk ITM menjadi seperti "rusa yang masuk kampung". Kursus-kursus yang kami ambil adalah yang tidak ada di U lain pada ketika itu, seperti Komputer Sains, Tourism, Art and Design, Fashion, Hotel, Mass Comm dan berbagai lagi. Diploma dan Diploma lanjutan kami tidak diiktiraf kerajaan pada ketika itu tetapi kami menjadi rebutan di kalangan Multinational Campany. Kami dilamar oleh MNC diakhir tahun pengajian lagi malah sebelum konvokesyen. Dalam masa yang sama mereka yang dapat melanjutkan pelajaran ke luar negara pastinya akan mendapat cemerlang di U luar negara dan bersaing hebat dengan pelajar-pelajar antarabangsa.

Kalau dulu mereka hanya budak kampung yang masuk ITM diajar makan scramble egg, nasi kawah, sayur stappler, maggi mee dan hanya mampu memakai jeans lusuh. "Dating" di MamakTeria tangga seribu. Hanya mampu pakai motor Honda Cup recycle.Hasilnya lihatlah sekarang "captain" di mana-mana juga syarikat multinational pastinya adalah bekas pelajar ITM atau sekarang UiTM. Mereka boleh berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan tokoh-tokoh korporat asing. Hari ini mereka hebat!

Seharusnya MB Selangor sedar kami jangan dicabar!. "Bonding" atau kesetiaan dan jatidiri kami bukan calang-calang.
AYUH BANGKITLAH BANGSAKU! RANAPKAN JEMBALANG INI SEBELUM KITA DIRANAPKAN!


2 comments:

Anonymous said...

masuk 10 % non bumi, 90% bumi boleh ranap kah? Apa fragile sangat budak-budak UiTM?

Mazlan, said...

Kenyataan provokasi dari seorang pemimpin Melayu yg memperalatkan UiTM untuk 'millage' politik mereka itu yg akan meranapkan.