Wednesday, April 23, 2008

RASUAH, MAKAN SUAP, TUMBUK RUSUK.

Istilah rasuah yang saya tahu dari semasa sekolah dulu pada tahun 1968, kata bapa saya ialah Tumbuk Rusuk dan kata Cik Gu Hamid Mohammad, guru Bahasa Malaysia saya ialah "Makan Suap". Saya juga pernah dengar dato' saya Hj Othman Ramli menyebut "Rushuwah".

Selepas belajar dan memasuki alam pekerjaan, gaji bulan keempat saya, saya bercadang membeli kereta "secondhand". Salesman pertama yang dikenalkan pada saya oleh seorang kawan ialah Pak Man Ford, beliau berjumpa saya dan mencadangkan sebuah kereta Honda Civic empat pintu hatchback. Kata Pak Man, tak makan minyak, nampak sporty, you orang muda ada style dan gaya. Katanya "kerana you pertama kali pakai kereta Pak Man syorkan baik pakai kereta "secondhand" dulu. Kerana yakin dengan Pak Man yang pernah dianugerah Top 100 Ford Salesman in the country saya pun membuat keputusan membeli Honda Civic Hatchback.

Pak Man menyenaraikan harga jualan, roadtax, insurance, finance, bla, bla, bla, dan dihujung akuan ada satu bayaran "FOOTBALL MONEY". Saya tanya Pak Man apa tu "Football Money?". Kata Pak Man ini adalah amalan biasa "mungkin you tak ada pengalaman lagi". "Football money" adalah belanja-belanja untuk melicinkan kerja-kerja ubah nama, ding dong sana, ding dong sini, "Duit Kopi" dan lain-lain belanja "Under Counter". "Ooooo" kata saya mengangguk seolah-olah faham tetapi tak faham dan penuh tanda tanya dalam kotak fikiran yang masa itu seperti disket kosong. Padan dengan istilah "Football money" kalau diterjemahkan ke bahasa Malaysia menjadi "Duit Sepak dan terajang"

Apabila bermula berjinak-jinak di alam perniagaan saya didedahkan pula dengan "KOMISYEN". Setiap sebutharga saya diarahkan meletak sebelah beberapa peratus komisyen yang akan diberitahu hanya di saat-saat akhir tutup tender kelak. Ada yang menjadi orang tengah atau agen minta pula "BROKERAGE FEES". Kalau projek besar yang melibatkan jutaan ringgit yang pastinya melibatkan pula "LOBBYING FEES".

Dan jika hendak bantuan orang-orang politik untuk kerja-kerja melobi projek sehingga pihak atasan kos-kos yang terlibat ialah Komisyen, Brokerage Fees, Lobbying Fees dan akhir sekali yang penting ialah "POLITICAL FUND".

Inilah istilah-istilah, terma-terma dan kalau dibuka di dalam kamus berbagai-bagai lagi istilah-istilah yang bombastik.

Salam hormat kepada Pak Lah. New straits Times 22 April 2008, "Entering New Era of transparency and public accountability, 'NEW LOOK' ACA.

No comments: